Een bonus voor aandragen van nieuwe medewerkers

Is alles geoorloofd in de strijd om personeel?

Een bonus van 4000 euro geven voor medewerkers die nieuwe collega’s voor je vinden? Voor SuitSupply werkt het. Medewerkers weten goed wat voor soort mensen ze zoeken en ze kijken actief voor je in hun eigen vrienden-, familie- en kennissenkring. Bron: NOS

Een aandraagbonus als motivatie?

Toch is dit maar één kant van het verhaal. Lang niet iedereen wordt eenzijdig gemotiveerd door zoiets als een (aandraag)bonus om in actie te komen en zélf collega’s te werven. Als er een krapte is, hebben de medewerkers er zelf juist ook baat bij dat er genoeg collega’s in het team zitten. Dit om de werkdruk beter te verdelen en zelf ook meer lucht te krijgen.

Wordt deze manier van werken mogelijk een nieuwe trend in de strijd om mensen? Dat is maar de vraag.

  • Deze strategie kan de situatie op de arbeidsmarkt namelijk nog grilliger maken: de huidige werkenden worden mogelijk gestimuleerd om nog eerder te gaan jobhoppen als zij door hun eigen vrienden, familie en kennissen verleid worden om een overstap te maken naar een andere baan.
  • En het blijft heel belangrijk om te onderzoeken of de match tussen mens en werk echt optimaal is, anders krijg je alleen maar meer verloop. Het is echt verstandig om tijd en ruimte te investeren in de mensen die je aanneemt en niet uit paniekvoetbal snel mensen aan te nemen, zonder je te verdiepen in de mens voor je.

Anders krijg je dat de krapte onderaan de streep niet verandert, maar dat de strijd om mensen simpelweg feller wordt en organisaties steeds verder moeten gaan in hun concurrentiestrijd om mensen.  En het verloop van mensen kan steeds meer toenemen. Het probleem van krapte verplaatst zich dan.

Wat denk jij van deze ontwikkeling? Hoe komen jullie in jouw organisatie aan mensen?

Mensen binden en boeien op de arbeidsmarkt

Wat belangrijk is, is om mensen te binden en te boeien. Zorg dat je ze een baan biedt die echt bij ze past en waar ze zich kunnen ontwikkelen. Daarvoor is het goed om je te verdiepen in wie de mens voor je is, wat iemand drijft en waar iemand behoefte aan heeft. Je kunt hiervoor gebruikmaken van praktische analysetools zoals die van Colorify.. Lees daar hier meer over.