Mensen binden en boeien op krappe arbeidsmarkt

Hogere salarissen, bonussen en extraatjes bieden om werknemers te trekken in deze krappe arbeidsmarkt? Dat is geen structurele oplossing, het is juist aan werkgevers om mensen aan zich te binden, aldus Joop Schippers, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Universiteit Utrecht. Bron: Nu.nl Hoe je dat doet en hoe je daarbij kunt werken met de motivatie, waarden en drijfveren van mensen lees je in deze blog! 

Mensen binden en boeien op een krappe arbeidsmarkt; hoe doe je dat?

Maatwerk leveren is belangrijk: je verdiepen in wat mensen nodig hebben om zo optimaal mogelijk en met plezier te kunnen werken en daarbij een gezonde werk-privébalans te houden. Werknemers hebben door de coronatijd kunnen ontdekken hoe het is als het werk meer om de mens heen wordt georganiseerd i.p.v. andersom. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het thuiswerken en het hybride werken. Maar ook hoor je steeds meer mensen praten over een vierdaagse werkweek.

Als werkgever is het zaak om open te staan voor dat waar behoefte aan is. Je kunt hierbij denken aan dit soort vragen:

  • Wat is voor deze werknemer van waarde? Waar krijgt hij/zij/hen energie van in het werk zelf, in samenwerkingen, maar ook qua persoonlijke waarden en drijfveren?
  • Hoe voelt deze werknemer zich qua onderlinge communicatie met collega’s? Voelt hij/zij/hen zich prettig of zijn er spanningen?
  • Hoe zit het met de werk-privébalans? Is er behoefte aan verandering qua werkritme- of werkomgeving (bijv. meer thuiswerken)?
  • En hoe zit deze werknemer in zijn ontwikkeling qua werk: is er ruimte en behoefte om zich verder te ontwikkelen? Zoek op waar de groei zit.

Elk mens is in beweging. In gesprek blijven en vervolgens samen werksituaties optimaliseren is een belangrijk middel om mensen aan je te verbinden.

Meer weten? Neem dan contact op met info@colorify.nl